Det här inlägget finns i kategorin Okategoriserade,

Oro & Ångest

Att känna oro, och ibland även ångest, är nog en del av att vara människa.

Alla människor har någon eller några saker i sitt liv som de oroar sig för eller är rädda för. Det kan vara en rädsla för alltifrån smådjur till att förlora jobbet eller drabbas av en allvarlig sjukdom.

För det mesta klarar vi av att hålla våra obehagskänslor under kontroll, men ibland känner vi av dem tydligare. Oron kan även utvecklas till ångestkänslor eller panikångest.

Ångest är en stark oro

Några av våra varningssignaler från kroppens autonoma nervsystem är ångest och oro. Det är den del av nervsystemet som ansvarar för funktioner som vi inte kan styra över med den fria viljan. Till exempelvis hjärtslag, andning, matsmältning och den så kallade kamp-flyktreaktionen som aktiveras vid ångestreaktioner.

Som en överlevnadsreaktion blir ångest en symtom, alltså en naturlig överlevnadsreaktion – kroppen gör sig redo att hantera ett hot genom att kämpa eller fly från faran. Det kan handla om en verklig fara, en upplevd fara eller tankar som sätter igång oroliga och obehagliga känslor.

Ångest och oro är vanligt och helt ofarligt. Känslorna av obehag går över, men har en tendens att återkomma. Dessa känslor är en vägledning på att något är fel och du behöver göra en förändring, antingen i ditt inre eller i ditt yttre.

Panikångest

En panikattack är en plötslig känsla av intensiv rädsla som sätter igång en rad obehagliga känslor.

Du kan få intensiva känslor av oro och ångest, och en känsla av att du håller på att tappa kontrollen. Känslorna kan vara så starka att man tror att man ska svimma, tappa förståndet eller till och med dö. Panikattacker är däremot i regel helt ofarliga, och så länge man inte hindrar dem eller flyr ifrån dem, så går de alltid över efter cirka 5–20 minuter.

Så här kan du lindra besvären

  • försök att andas lugnt – fokusera på din andning istället för ditt bultande hjärta och andra symptom
  • stanna kvar i känslan – utforska känslan istället för att fly eller undvika det som skapar obehag
  • kom ihåg att det går över – panikångest är en tillfällig reaktion som brukar avta inom 10 minuter.
  • känslor är inte farliga – Inse och acceptera att känslor är inte farliga

Mina behandlingar som kan passa dig med oro

  • Healing
  • Inre healing
  • Stesshantering
  • Samtals coachning
  • Medial vägledning
Boka tid