Det här inlägget finns i kategorin Okategoriserade,

Känslomedveten

Ju mer medvetna vi blir om de vi blir om kroppens signaler, som impulser, önskningar, känslor, tankar ju friare blir vi att välja vad vi vill agera på för signaler. Då blir vi också mer öppna för fantasi, intuition och de mer kreativa aspekterna av våra psykologiska funktionerna.

När du är i kontakt med din intuition eller om du hellre väljer att kalla det för:
ditt högre jag
din guidning
dina vägledare
din själs röst
självet
Gud
det sjätte sinnet
ditt övermedvetna,

så känner du tillit och förstår att det finns en högre mening med ditt liv. Du vet att allt är okej, och att oavsett vad som händer så kommer det att lösa sig och bli till det bästa. Ju mer du utvecklar kontakten med din intuition, desto större perspektiv får du på ditt liv och desto tryggare blir du.

För att du ska kunna komma vidare i ditt liv så måste du känna. Det är det som gör det
möjligt att frigöra och släppa blockeringarna som håller dig tillbaka. 

Rena känslor

Tyvärr tappar vi under vår uppväxt successivt bort kontakten med de rena känslorna och det som på djupet är sant och äkta. Men varför blir det så? 

Jo, det beror på att de fria, flödande, äkta känslorna allt mer kontrolleras och hålls på plats under dina första åren i ditt liv. Vi präglas, av de som tar hand om oss, till att undvika och dölja de känslor som vi får lära oss inte är okej att uttrycka. Vi påverkas  även kring hur vi ska tänka och bete oss, och vad som är acceptabelt och inte. Detta börjar i vår ursprungsfamilj, och fortsätter i skolan och andra sammanhang. Vi anpassar oss till de värderingar, normer och ”sanningar” (både uttalade och outtalade) som finns i det samhälle och den kultur som vi växer upp i. 

När vi blivit vuxna har vi formats till fogliga individer som passar in i det befintliga systemet. Vi försvarar till och med sådant som inte är gynnsamt – inte för någon, varken för oss själva, andra eller vår värld – eftersom detta nu har blivit vår vardag och vår sanning om hur det ska vara och inte vara. Vi tror i alla fall att det är vår egen sanning eftersom det vi har omkring oss känns alldeles vanligt och normalt, trots att mycket egentligen är helt galet och onormalt för oss. Det blir ett jagande efter något som kan fylla upp det vi saknar inom oss. Egentligen har vi redan allt det är bara att det är vilande. 

Vi lägger mycket fokus på det som är utanför oss, och lyssnar därför hellre på någon annans sanning, än vår egen inre vägledning. Vi litar helt enkelt inte på det vi känner och innerst inne vet är sant, utan lever i stället någon annans liv. Det är så det blir när vi följer ingrodda normer, livsmönster  i stället för att följa det vi känner är rätt för oss.

Skulle världen se ut som den gör om människor var i kontakt med det som är sant och äkta – det som kommer från hjärtat. Då skulle vi ta bättre hand om både oss själva, andra och vår värld.

Ärlighet 

Att bli medveten om hur din situation är, genom att vara helt ärlig mot dig själv, är det första steget till att skapa en förändring. Dina känslor berättar sanningen för dig om hur det ser ut i ditt liv, vad som är bra respektive vad du behöver förändra. Att du har tillgång till dina äkta känslor är således helt nödvändigt för att du ska kunna skapa ditt liv som du vill. 

Men om jag inte mår bra, ska jag verkligen känna de känslorna då? Kan det vara till någon nytta att jag går omkring och mår dåligt i stället för att rycka upp mig och försöka göra det bästa av situationen?

Du kanske har gjort allt för att undvika att känna hur det egentligen är, bestämt dig för att fokusera på det positiva, inte känna efter så mycket, utan bita ihop och inte bry dig. Du kanske också intalar dig att din situation kommer att förändras av sig själv, till exempel att jobbet kommer att kännas bättre om ett  tag eller att din partner kommer att ändra på sig, bara du har tålamod och anstränger dig lite mer. 

Du behöver alltid börja med att landa precis där du är nu och känna de äkta känslor objektivt för att få en förändring. Efter det  kommer du att kunna hitta en annan riktning som känns bättre för dig och börja ta steg framåt åt det hållet. Stegen behöver inte vara stora, utan de kan vara hur små som helst. Det viktiga är att du är i rörelse i en ny riktning och att du fortsätter att röra dig. Du kan inte vänta och göra det sedan. För det du tror är ”sedan” kommer att vara ”nu” när det väl är dags att göra det! 

Intellektuellt

I vårt samhälle har vi historiskt sett hyllat intellektet. Känslorna har inte ansetts som lika viktiga eftersom de inte går att greppa på samma sätt. Men så har det inte alltid varit , när vi levde med naturen och i vårt flöde.Vi behöver kommunicera med våra känslor på ett annat sätt än tankarna. Det är därför det blir problem för den som försöker förstå sina känslor intellektuellt, genom att främst prata och resonera om dem, utan att verkligen känna och landa i dem. Det fungerar helt enkelt inte! För att du ska kunna lära dig känslornas språk behöver du känna dem och det krävs både vilja och mod för att våga möta sina känslor. 

Känslorna dyker inte upp slumpvis, utan de har ALLTID ett viktigt budskap och de är en fenomenalt träffsäker inre kompass. Din uppgift är att lyssna på dem och tolka budskapet. 

Du kommer säkerligen med tiden till och med att välkomna de så kallat negativa känslorna eftersom du vet att de bara är tillfälliga signaler som gör dig medveten om att det är något som du behöver förändra. Och du vet att de här känslorna ger dig tillgång till drivkraften som fär dig att utvecklas. När du utvecklar din känslomedvetenhet och behärskar detta når du så småningom emotionell frihet, jag vet av egen erfarehet.

Känslor kan inte skada dig

När du tränar upp din känslomedvetenhet, och på djupet förstår att känslorna inte kan skada dig, kommer rädslan för att uppleva dem inte att styra dig längre. Då känner du inre trygghet och lugn, och du kan även möta andra människor i deras känslor och finnas där fullt ut, utan att ha behov av att förändra dem för att du ska kunna känna dig bekväm. 

3 frågor du kan fundera, meditera och känna in
  • Bestäm dig för att vara nyfiken på dina känslor i stället för att se dem som besvärliga eller ointressanta. Försök ha inställningen att känslorna är där för att hjälpa dig genom att ge signaler som gör dig uppmärksam på vad du vill och inte, vad du mår bra av och inte.
  • Fundera över om du ofta övermannas av känslor eller om du tillhör dem som ofta kontrollerar och håller tillbaka sina känslor? 
  • Vilka känslor har du lätt för att känna och vilka är svårare att få kontakt med? 

Du är UNIK!
/ Linda Kensén